Ο Ρόλος του Νόμπελ Λογοτεχνίας στην Σύγχρονη Κοινωνία και η Αντίκτυπή του στην Ανάγνωση

Ο Ρόλος του Νόμπελ Λογοτεχνίας στην Σύγχρονη Κοινωνία και η Αντίκτυπή του στην Ανάγνωση
copyright Ap Photos

Το Νόμπελ Λογοτεχνίας θα ανακοινωθεί σήμερα, και οι σκέψεις γύρω από τη σημασία του είναι πολλές και ποικιλόμορφες. Πολλοί άνθρωποι, ιδιαίτερα τα νέα αγόρια και κορίτσια της γενιάς των Millennials και της Generation Z, αγνοούν τι σημαίνει το βραβείο αυτό, ποιος ήταν ο Νόμπελ και τη σημασία της λογοτεχνίας γενικότερα. Στο παρελθόν, η απονομή του βραβείου αποτελούσε υποστηρικτικό στοιχείο της καριέρας ενός συγγραφέα, αλλά σήμερα φαίνεται ότι η λογοτεχνία είναι για λίγους.

Στην εποχή μας, η αγάπη για τα βιβλία έχει υποχωρήσει, με τις βιβλιοθήκες να είναι πλέον σπάνιο φαινόμενο και οι αναγνώστες όλο και λιγότεροι. Οι περισσότεροι προτιμούν να περνούν τον χρόνο τους με τα κινητά τους, αντί να διαβάζουν. Πόσο συχνά βλέπετε κάποιον να διαβάζει βιβλίο στη παραλία ή σε δημόσιες συγκοινωνίες; Οι περισσότεροι φαίνεται να προτιμούν τηλεοπτικές σειρές ή ταινίες, κάτι που επηρεάζει την αντίληψη του συγγραφέα σήμερα.

Είναι ενδιαφέρον το πώς οι προσδοκίες γύρω από το Νόμπελ Λογοτεχνίας έχουν αλλάξει. Βλέπουμε ονόματα άγνωστα στο ευρύ κοινό, όπως ο Σουλί Προυντόμ και ο Γκιόσουε Καρντούτσι, οι οποίοι παρά το βραβείο έμειναν στην ιστορία σχεδόν ξεχασμένοι. Κι ενώ το Νόμπελ προσφέρει σημαντική χρηματική αμοιβή και κύρος, δεν αποτελεί εγγύηση για μακροχρόνια αναγνωρισιμότητα.

Τον τελευταίο καιρό, με έκπληξη παρατηρούμε ότι η Έρση Σωτηροπούλου έχει ενταχθεί στις συζητήσεις για το βραβείο. Αξιοσημείωτο είναι ότι το όνομά της συζητείται σε στατιστικά στοιχήματα, που δείχνουν την υποψηφιότητά της απέναντι σε αναγνωρίσιμους συγγραφείς, όπως ο Χαρούκι Μουρακάμι. Αντιπαρατίθεται η αναγνωρισιμότητά της με εκείνη άλλων συγγραφέων της εποχής.

Συνάμα, η λογοτεχνία σήμερα φαίνεται να έχει μετατραπεί σε ένα όχημα που χρησιμοποιούν λίγοι. Η πλειοψηφία των ανθρώπων στρέφεται σε πιο επιφανειακές μορφές ψυχαγωγίας, όπως το κινητό τηλέφωνο, και λιγότερο σε έργα που απαιτούν τη συμμετοχή και την προσπάθεια της ανάγνωσης. Ακόμα και αν ένα όνομα, όπως η Έρση Σωτηροπούλου, ακούγεται από τη Σουηδική Ακαδημία, οι πραγματικές γνώσεις και το ενδιαφέρον του κοινού για τη λογοτεχνία είναι αμφίβολα.

Στο παρελθόν, συγγραφείς όπως ο Γιώργος Σεφέρης και ο Οδυσσέας Ελύτης είχαν μια ευρύτερη αναγνώριση και απήχηση στη μάζα. Σήμερα, υπάρχουν λίγοι που γνωρίζουν τη σημασία και την αξία της λογοτεχνίας, και το Νόμπελ φαίνεται να είναι απλώς μια υποσημείωση σε μια εποχή που κυριαρχούν οι γρήγορες και επιφανειακές πληροφορίες.

Πηγή: ethnos.gr