Πάμπλο Νερούδα: Η Σκοτεινή Πλευρά ενός Μεγάλου Ποιητή

Πάμπλο Νερούδα: Η Σκοτεινή Πλευρά ενός Μεγάλου Ποιητή

Πάμπλο Νερούδα. Ακόμα και οι ποιητές, όπως και το φεγγάρι, έχουν τη σκοτεινή πλευρά τους. Ο Νομπελίστας ποιητής, που θεωρείται από πολλούς ο εθνικός ποιητής της Χιλής, περιγράφει στα απομνημονεύματά του έναν βιασμό που διαπράχθηκε όταν ήταν πρόξενος στην Κεϋλάνη. Ο Νερούδα αναφέρεται σε μία γυναίκα της εθνοτικής ομάδας Ταμίλ και οι λέξεις του, που δημοσιεύθηκαν μετά θάνατό του το 1974, αναδεικνύουν μία ανησυχητική λεπτομέρεια της προσωπικής του ζωής, την οποία πολλοί θαυμαστές σίγουρα δεν περίμεναν να ακούσουν.

Η Ιζαμπέλ Αλιέντε, γνωστή Χιλιανή συγγραφέας, έχει τονίσει τη σημασία του έργου του Νερούδα παρά τις προσωπικές του αδυναμίες. Αναρωτιέται πώς μπορεί κάποιος να διαχωρίζει τον “ελαττωματικό άνθρωπο” από το έργο του, επισημαίνοντας ότι υφίσταται μια αντίφαση ανάμεσα στον ποιητικό του λόγο και τη ζωή του.

Η σχέση του Νερούδα με την κόρη του, Μάλβα Μαρίνα, είναι ένα ακόμη στοιχείο που προκαλεί ερωτήματα. Η Μάλβα, μοναδική του απόγονος, γεννήθηκε στη Μαδρίτη το 1934 και υπέφερε από υδροκεφαλία. Ο Νερούδα παρέμεινε αποξενωμένος από την κόρη του και την πρώην σύζυγό του, Μαριέτζε Χάγκενααρ, που πέθανε από καρκίνο το 1965, χωρίς ποτέ να προσφέρει στήριξη ή να απαντήσει σε αιτήματα βοήθειας.

Η 52χρονη Ολλανδέζα ποιήτρια Χάγκαρ Πίτερς, στο βιβλίο της «Μάλβα», εκφράζει τη δυσαρέσκειά της για το γεγονός ότι ο Νερούδα, αν και βραβευμένος με Νόμπελ και υπερασπιστής των καταπιεσμένων, εγκατέλειψε τις γυναίκες της ζωής του, περιγράφοντας την αδιαφορία του για τη μητέρα και την κόρη του.

Ο Νερούδα, αν και αναγνωρίζεται ως ένας από τους μεγαλύτερους ποιητές του 20ου αιώνα, φαίνεται να έχει παραμερίσει τα ηθικά του καθήκοντα ως άνθρωπος. Στα ποιήματά του εκφράζει έρωτα και πάθος, όμως όταν συγκρίνεται με τις πράξεις του, η φήμη του ενδέχεται να παρασυρθεί. Η αντιπαράθεση ανάμεσα στον ποιητή και τον άνθρωπο γίνεται όλο και πιο έντονη, ρωτώντας τελικά αν μπορεί ο καλλιτεχνικός του λόγος να συγχωρήσει τις αδυναμίες του χαρακτήρα του.

Πηγή: ethnos.gr